Performance
Arthur Sukiasyans fragmentarisch inszenierte Geschichte spricht gleich mehrere Punkte an, die die armenische Gesellschaft gleichermaßen belasten: der enorme Aderlass an jungen Männern in den Kriegen mit Aserbaidschan, die Trauer der Hinterbliebenen über den unersetzlichen Verlust, die Unmöglichkeit, diesen persönlichen Verlust wettzumachen – nicht mit nationalen Parolen, nicht mit neuen Kindern – und die unterschiedliche Wertschätzung von Töchtern und Söhnen in der Familienfolge. In dem Film findet Ani ihren ganz eigenen Ausweg: sie hängt mit gleichaltrigen Jugendlichen ab, abseits des sozialen und familiären Drucks, auf der Suche nach so etwas wie emotionaler Normalität.
Text: Bernd Buder
Vorfilm zu: THE WAR DIARY (Hakob Melkonyan, FR/AM 2024, 84 Min)
05.11.2024 | 19:00 | Obenkino (OmeU)
08.11.2024 | 10:30 | Kammerbühne (OmeU + Simultanübersetzung)
Arthur Sukiasyan, Artavazd Yeghiazaryan
Moienoddin Jalali
Hayk Israelyan
Elina Abovyan
The Deenjes
Hasmik Suvaryan, Varag Gevorgyan, Gohar Poghosyan
Arthur Sukiasyan - Born in Gyumri, Armenia, Arthur Sukiasyan is an independent filmmaker. He participated in film workshops worldwide, worked as a film producer and researcher. He is alumnus of AFS International Documentary Workshop at the USC School of Cinematic Arts in Los Angeles. His debut feature length documentary OUR ATLANTIS has shown in a number of international film festivals, including the Pomegranate Film Festival in Toronto, where it won both The Audience Choice and Best Documentary Film Awards. His short documentary film WOUND, which had its world premiere at Visions du Reel International Film Festival's International Medium Length and Short Film Competition(2019, Nyon), and received the Best Film Award of Focus Caucasus Competition at CineDOC-Tbilisi International Documentary Film Festival (2019), as well as received The best Real Life Cinematic Portrait award (IFCA) at GoldenApricot IFF (2019). His current short film LUMEN NTURAE (2024) has been shortlisted by the prestigious Cannes Semaine de la Critique.